Berapa Lama Masa Yang Anda Ambil Untuk Khatam Al-Quran?

Diriwayatkan daripada Abu Umamah ra, katanya:

Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda:
Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.

Jadi berapa lamakah masa yang kita ambil untuk khatam atau hafaz 30 juzuk Al-Quran? Cuba lihat jadual dibawah…

Hurmm~ Itulah dia… Kalau kita terlampau sibuk sekali pun, sekurang-kurangnya kalau kita baca 1 ayat Al-Quran setiap hari, maka dalam 17 tahun akan datang, Insya’Allah kita akan khatam juga. Tapi kalau ya pun, takkan lah nak baca 1 ayat jer, ye tak? Paling kurang pun kalau kita baca 1 atau 2 mukasurat setiap hari dengan istiqomah, sekurang-kurangnya dalam masa setahun, kita sudah pun boleh khatam Al-Quran…

Tidak mengapalah kalau kita Baca Al-Quran Tapi Tak Faham Apa Pun, kerana membaca Al-Quran itu saja pun, sudah boleh Di Jadikan Penenang Jiwa… Tapi kalau faham, lagi bagus!

Dibawah ini saya sediakan juga tips-tips yang boleh kita ikuti untuk Menghafaz Al-Quran. Semoga ianya boleh dijadikan panduan kepada diri saya, dan kepada sesiapa saja yang bercadang untuk cuba Menghafaz Al-Quran…

TIPS MENGHAFAL QURAN

  • Mestilah dimulakan niat untuk menghafaz ayat-ayat al Quran itu kerana Allah.
  • Menggunakan naskhah al Quran yang sama setiap kali membaca, menghafaz, dan membuat rujukan (semakan bacaan). ini bertujuan mengelakkan kekeliruan tempat (kedudukan) ayat yang dihafaz. temoat ayat atau posisi memainkan peranan penting dan amat berpengaruh dalam memberi kesan kepada hafazan anda.
  • Gunakan naskhah al Quran mushaf Uthmani kerana kedudukan, sruktur, dan susunan ayat nya di atur dalam bentuk yang mudah untuk dihafaz, dirujuk, dan di ingati.
  • Ayat atau surah yang hendak di hafal hendaklah di lancarkan bacaanya terlebih dahulu. pastikan tajwidnya dengan betul. sebagai contoh hendak hafal surah ali-imran. mulakan dari muka surat yang pertama surah tersebut. lancarkan muka surat yang pertama itu dahulu.
  • Bacaan hendaklah diulang-ulang sehingga betul-betul lancar. pastikan tidak mula menghafaz ayat sebelum bacaan betul-betul lancar kerana ini akan menjadikan anda mudah lupa semula ayat tersebut dan mungkin juga mengakibatkan hafalan anada bercelaru.
  • Mulakan hafalan dari ayat ke ayat. pastikan hafazan mengikut langkah. hafaz dahulu ayat yang pertama sehingga hafaz (baca ayat pertama berulang-ulang kali sebagai satu cara menghafaz yang baik), barulah berpindah ke ayat yang kedua. kemudian hafaz ayat ke kedua , ulang balik dari ayat yang pertama. kemudian baru masuk ayat yang seterusnya.
  • Pastikan ada kawan atau ustaz yang dipercayai ilmu tajwidnya dan baik bacaannya untuk anda tasmi’ (memperdengarkan atau semak) bacaan dan hafazan anda.
  • Amalkan membaca ayat-ayat yang telah anda hafaz dalam solat-solat yang anda lakukan. banyakkan solat sunat sebagai satu cara yang baik bagi melatih bacaan ayat-ayat yang telah dihafaz. ini bertujuan membiasakan ayat-ayat yang telah di hafaz ke dalam amalan harian anda.
  • Amalkan membaca ayat-ayat Quran yang telah anda hafaz di mana-mana sahaja sebagai zikir atau nyanyian hati atau mulut. contohnya, ketika menunggang motorsikal, ketika termenung, ketika hendak tidur, dan lain-lain yang di fikirkan baik. hal ini akan menambahkan lagi keupayaan anda untuk anda mengingati ayat-ayat hafazan tersebut.
  • Amalkan memakan manisan seperti kurma atau madu bagi tujuan menguatkan daya ingatan.
  • Jauhi amalan maksiat. jaga bicara lidah, jaga kewajipan dan adab sebagai muslim.
  • Tanamkan semangat yang kuat untuk menghafaz bukan sekadar hangat-hangat tahi ayam. cuba hafaz sebanyak mungkin. InsyaALLAH sehingga hafiz. walaupun memakan masa yang lama.
  • Banyakkan memohon doa kepada ALLAH supaya di permudahkan hati dan minda untuk menerima al Quran.
  • Pilih waktu yang sesuai untuk menghafaz. sebagai contoh, waktu selepas solat fardhu. utamakn SEBELUM WAKTU SUBUH atau SELEPAS SUBUH kerana waktu ini tenang dan damai. pastikan waktu yang anda gunakan untuk menghafaz adalah istiqamah.
  • Tidak perlu menghafaz secara terburu-buru. biar sedikit-sedikit, asalkan istiqamah dan berkesan.

Tips Hafaz Al-Quran dirujuk dari;
ILuvIslam

Sekian, entri ringkas dari saya. Renung-renungkan dan Selamat Beramal~

Comments

  1. dainey says

    terima kasih dgn tips ni.. semoga Allah memberkati anda..
    baca al-Quran kena baik2 kalo salah bacaan lain maksudnya nanti.. nauzubillah..

  2. ROBBI'E says

    patutlah dikatakan manusia itu sentiasa dalam kerugian..
    masa hidup nilah kalu boleh nk pandai..jadi bagus..dah mati..mcm mana nk bagus lagi…insaf..aku nie..

  3. anonymous 99 says

    ini kisahku….aq mula masuk sekolah tahfiz time umur 13 tahun aq mengambil masa lebih kurang 5 tahun untuk menghafal Al-qur’an iman akn berubah jd tk semestinya aq menghafal tiap2 hari sbb ada kalanya aku mls menghafal tp oleh kerana sekolah tahfiz 2 stkt tingkatan 5 je aq paksa jgk diri aq untk khatamkannya y plg byk aq hafal dlm sehari setengah juzu’2 pun sbb aq nk khatam cepat kawan aq dah khatam sjk tingkatan 3 jeles jgk aq tp nk buat camena aq mls nk hafal tujuan utama aq menghafal mmg sbb aq nk jadi hafizah tp satu sbb lagi sbb aq tau mulut hafizah mmg masin hehhe tp yg paling utama kita dapat beri syafaat kat org lain keluarga terdekatlah tp dengan syarat kita ingat betul-betul apa yg dihafal n amalkan dlm kehidupan seharian inshaAllah aq akn cuba sedaya upaya untuk amalkannya hafal al-quran senang inshaAllah tp kita perlu tau tekniknya krn ia sebenarnya ats kesesuaian msg2 tp bila kita dah hafal kita perlu sentiasa mengulangnya krn kita akn lupa percayalah krn kt malaysia nie terlampau byk org pakai seksi maksiat berleluasa kita dah jaga mata tp Al-quran nie kn kalam Allah sekali tengok lupa terus 1 juzu’ jd berjaga-jagalah terhadap org yg nk hafal 2 ye pas2 satu lagi perlu jg jugak hati sbb byk kali dah berlaku kt diriku ada kawan aq ni pi tasmi=baca kt ustaz ayat yg dihafal ps2 ustaz reject dia sbb dia tk ingat aq ambik turn lepas dia time 2 jgak terdetik kt hati aq alah yg 2 pun tkleh buat ps2 time aq pergi aq plak kena reject aduhai sedihnya sbb aq mmg betul2 dah ingat tp nk buat macm mana klu ada org jth aq gelakkan dia hah tunggulah mmg confirmlah aq kena plak bknnya aq sengaja tp nk tergelak oleh itu anda perlu bersedia dari segi fizikal n mental

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge
:D :) :( :o 8) :eek: ;-( :grin: :wink: :arrow: :idea: :?: :!: :evil: O:) :-| :-* :-(( :poke: :love: :tired: :emotion: :party: :clown: :worried: X( :p